Meny
Den 23 mars 2020 invigdes DigidelCenter i Landskrona. Men vägen till ett DigidelCenter startade redan 2017. Då testade personalen metoden Kundresan som sätter besökarens behov och önskemål i fokus för verksamhetsutveckling. Under några veckor listade personalen alla frågor som besökare ställde. Det visade sig att de flesta av frågorna handlade om det digitala. Det var till exempel frågar om att komma igång med en ny telefon eller surfplatta, hur appar fungerar, hur man delar bilder eller laddar ner e-böcker och strömmar ljudböcker.
– Vi fick också väldigt många frågor om rena kontorstjänster som utskrifter och scanning. Vi förstod utifrån frågorna att många i Landskrona saknar såväl tillgång till dator och skrivare som kunskap om digitala verktyg. Det är konsekvenser av att av olika skäl stå utanför arbetsmarknaden, säger bibliotekschef Susann Ek.
Första steget till att möta behoven blev att införa “Digitala hjälpen” två eftermiddagar i veckan. Biblioteket slopade längre kurser som arrangerats under flera år och la personalresurserna på personlig vägledning i stället.
– Vi inledde också ett samarbete med Enheten för ekonomiskt bistånd och Arbetsförmedlingen för att få en samsyn kring deras brukares behov kring digitala frågor och hur de bäst hanteras. Nu har vi även ett samarbete med Swedbank vars kunder gärna gör sin ärenden hos oss, berättar Susann Ek.
Vägen till ett Digidelcenter har varit lång och krokig. I flera år har biblioteket kämpat i motvind med gammal utrustning som inte alls motsvarade behoven. Att få till ett avtal med staden IT-avdelning gällande utrustning och support för den tekniska utrustningen tog cirka nio månader.
– Att det överhuvudtaget blev av kan vi tacka stadens nytillträdde digitaliseringsstrateg för. Han kom till kommunen i mars 2019 och vi hade vårt första möte i april. När utrustningen installerades 30 januari 2020 firade vi med tårta, berättar Susann Ek.
Landskronas Digidelcenter finns på bibliotekets ovanvåning i anslutning till informationsdisken. Utrustningen består av åtta datorer, nätverksskrivare och fyra scanners. Lånekort krävs för att logga in på datorerna.
Det är inte bara utrustningen som är ny. Biblioteket har även ställt om sitt sätt att arbeta. Måndagar och tisdagar är efterfrågan som störst. Då är informationsdisken dubbelbemannad, bland annat av Digitala hjälpen för fördjupad personlig vägledning.
Foto: Annika Liljengren